Into the Sky...

アクセスカウンタ

zoom RSS 終戦の日。

<<   作成日時 : 2008/08/15 23:08   >>

ブログ気持玉 0 / トラックバック 0 / コメント 0

黙祷、しましたか?

Did you offer a silent prayer for the dead?

8/15は、終戦の日、つまり、日本がポツダム宣言を受諾し、
敗戦を決めた日、です。

August 15th is the day when Japan accepted the Potsdam Declaration
and lost the WWII.

個人的に思うのは、8/15が何の日なのか、特に若い世代には
わからない人が増えているんじゃないか、ということです。

I think that the people, especially the young, who don't know
what Japan did on August 15th in 1945 are increasing.

私が初めてこのことを知ったのは、多分小学校だったと思います。
(10うん年前ですが^^;)

I think I have known that since I was a elementary school student.

今でも覚えています。
担任の先生が
「今から戦争での被害を取った写真を見せます。どうしても辛かったら
目を閉じてもいいです」と言いました。

I remember that my homeroom teacher said,
"I will show you the pictures which was taken in the war.
If you are hard to look them, you may close your eyes."

私は、最初の一枚目で辛くて下を向いてしまいました。
でも、見なかったことによって、このことを逆に
ずっと覚えているんでしょうね。
しかも、忘れちゃいけないことなんだと思います。

When I looked at the first picture, I was hard to look it and turned away.
That's why , however, I still remember that and I think I have not to
forget that.

テレビで、戦争体験者の話というものがありました。
私も、父方の祖母がまだ祖母の家にいた頃、
当時の戦争の話を聞くことができました。
細かくは覚えていないのですが、とにかく辛いこと
だったことだけは覚えています。
しかも、少し痴呆が進んでいたのか、同じ話を
二回聞きました。
普通なら、「なんで二回?!」と思うのでしょうが、
私には貴重な話を二回も聞けて、逆によかったと
思っています。

I watched the TV program in which the people
who experienced the war talked about that.
I heard the situation in the war at that time
from my paternal grandmother when she lived in
her house.
I forgot details, but I just remembered that I heard
the war was very hard.
In addition to that, as she was a little senile dementia,
I heard the talk twice.
We usually suppose why we must hear same talk twice,
but I'd rather be grad to hear that precious talk twice.

最近どうも、シリアスな話が多いな^^;
本人はそれほどシリアスじゃあないんですけどね。

Recently, I wrote the article seriously...
"I" was not serious, in fact.

まあ、思っていることを書くのもそれほど機会がないので、
このブログの主はこんなことを考えているのか、
程度でいいと思っています。

Ah, I don't have many chances I can write what I think,
so I will be O.K. if I'm known what I think through this weblog.

Well, that's all for today this time.
ではでは、今回はこれにて。

テーマ

関連テーマ 一覧


月別リンク

ブログ気持玉

クリックして気持ちを伝えよう!
ログインしてクリックすれば、自分のブログへのリンクが付きます。
→ログインへ

トラックバック(0件)

タイトル (本文) ブログ名/日時

トラックバック用URL help


自分のブログにトラックバック記事作成(会員用) help

タイトル
本 文

コメント(0件)

内 容 ニックネーム/日時

コメントする help

ニックネーム
本 文
終戦の日。 Into the Sky.../BIGLOBEウェブリブログ
文字サイズ:       閉じる